LIKE!

favourite links

Friday, December 3, 2010

RABUN MATA?

ok. kali ini aku cerita pasal RABUN MATA
byk dalam kelangan PELAJAR akan mengalami rabun mata.
lagi2.. PELAJAR yang CEMERLANG. 
apa nda.. macam 24JAM mau meliat BUKU. (ulat buku la katakan)

aku bt entri ni sebab....
....
;
;
;
;
;
;
;
;
;
MATA AKU DAH RABUN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
org cakap, pakai spek mata nampak COOL. haha
apa.. yang RABUNNYA SUSAH!!!!
kalau blom buat spek mata (macam aku)
susah btol nk tingu sesuatu imej dengan jelas

tp! yg peliknya. mata aku hanya SEBELAH KANAN saja
yang rabun. sblah kiri maintain ok.
tp kalau ak tutup mata sblah kiri, FUHH!!! rabun!!.. pelik btul
patutla kawan2 aku yang rabun cakap..
kalau durang nda pakai spek.. org yg jauh tu.. 
muka urg tu nampak KOSONG jakk.. hahaha
lucu...durang cakap..macam mau LUKIS
saja muka urang tu..,,

ok. kalau 

RABUN DEKAT:


Rabun dekat atau hiperopia adalah kesukaran melihat objek dekat.
Ia adalah satu masalah normal bagi mata di mana titik tumpuan imej terbentuk di belakang retina. Masalah bertentangan dengan rabun dekat adalah rabun jauh.

SEBAB-SEBAB:

Rabun dekat disebabkan imej ditumpukan di belakang retina bukan di atasnya. Ia boleh jadi disebabkan bebola mata yang terlalu kecil atau kuasa menumpu terlalu lemah.
Rabun dekat selalunya ada sejak lahir, tetapi kanak-kanak mempunyai lensa mata yang sangat fleksible yang dapat mengatasi masalah tersebut. Semakin meningkat usia, cermin mata atau kanta sentuh mungkin perlu untuk membetulkan penglihatan. Mereka yang mempunyai anggota keluarga yang ada rabun dekat, lebih cenderung menghadapi rabun dekat.

adakah anda seorang yang mempunyai sepasang mata yang rabun??
ada sesetengah org cakap, kalau pakai spek mata (yg rabun) nnt mata durang akan tambah rabun. 
BETUL KA?

jawapannya TIDAK SAMA SEKALI!
sebab.. mata akan meningkat rabun dalam masa setiap 6 bulan. so, terpaksa la
kena tukar spek mata setiap 6 bulan tu. ehehhe..




aku? hahaha.. rabun sebab :
main gem, online (tgo skrin terlalu dekat), typing something (tgo skin terlalu dekat),
tgo tv (tgo tv terlalu dekat)

so. alkisahnya. mata menjadi rabun dan sekarang. memang kabur2 aku tingu..
macam dalam bayang2 saja kalau ak tutup mata sblah kiri ni. hehehhe..
dalam kayang-kanyangan pun ada.. hahahah.. lawa.

nasihat saya?
- makan makanan yg byk VITAMIN A.
- jangan tingu tv terlalu dekat (seperti saya)
- jangan membaca terlalu dekat 
- jalan2 sambil lihat pemandangan alam semesta (bykkan warna hijau2)
- jangan terlalu melihat skrin monitor lappy atau apa2 saja.
- jika sedang membaca? baca d tmpat yg cukup cahaya.(terangla tu) ok?

saya harap semua ni dapat membantu anda yang sedang membaca. :)




















No comments:

Post a Comment

Kumin-Kumin! Jum jum!

Clik HERE to FOLLOW!

Butang follower
Open Cbox
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...