LIKE!

favourite links

Wednesday, January 12, 2011

Cerita Rekaan Seorang... ....

BOTM JANUARI

"Inilah kisah yang berlaku di tandas sebuah sekolah... ... Seorang pelajar perempuan yang bernama Zurina masuk ke tandas.. pada masa itu pula tandas itu kosong... Semasa Zurina mencuci tangan... dia berasa ada sesuatu sedang berjalan di belakangnya... ... Bila Zurina mengangkat kepalanya untuk melihat cermin yang berada depan matanya, dia nampak seorang sedang berdiri dan tersenyum di belakangnya... Apabila Zurina berpaling, Zurina amat terkejut kerana orang yang berada di belakang Zurina itu hanya berbadan separuh!!!! Mayat Zurina dijumpai oleh pekerja sekolah pada esok paginya, reaksi mayatnya macam terkejut melihat sesuatu", cerita seorang Uncle Bobby kepada customer tetapnya sambil sibuk mengelap gelas yang baru dibilas oleh anaknya, Cik Odie.

Sejak Uncle Bobby menceritakan kisah hantu itu kepada pelanggan yang sering datang ke gerai beliau yang bernama WSB yang bermaksud "We Sayang Bobby", Gerai WSB mula mendapat perhatian dari pelanggan lain, sampaikan pelanggan dari Beaufort, Lahad Datu, Kota Belud, Tawau, Kota Kinabalu bahkan dari KHell pun sanggup mariiii ke Gerai WSB. "Thumbs Up"

Dalam perjalanan pulang dari Gerai WSB. Glay, Lee dan Azura sedang membahaskan cerita yang diceritakan oleh UB tadi. "Betul ka cerita hantu "UB", singkatan untuk Uncle Bobby, tu Glay?" tanya Azura kepada Glay, iaitu teman baiknya. "Ndak kira la betul ka ndak, takut betul sudah sa dengar cerita c UB tu", jawab Glay kepada Azura. Lalu, Glay pun merasakan gelenjar buah pinggangnya semacam penuh. "Ok lah, aku mok cepat ni ke tandas, sudah ndak tahan tahap GABAN ni", kata Glay kepada Azura dan Lee sambil berlari-lari anak ke arah tandas yang berada ndak jauh dalam 100 meter gitu..

"ARGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH", kedengaran jeritan Glay dalam tandas. "Suara Glay tu!!!", kata Lee kepada Azura. Bila Lee dan Azura tiba di tandas, Glay... Glay.... Glay sudah ndakda nyawanya lagi. Kebanyakkan orang kampung hangat membahaskan cerita kematian misteri yang mengundang c Glay tersebut.  Kematian Glay mengundang kontroversi... Ada orang kata, cerita hantu UB telah menimbulkan insiden misteri. Namun UB ndak peduli. Dia tetap dengan cerita hantunya... kih kih kih.

"Sejak pakcik Mazeer meninggal dunia 10 tahun lalu, tinggallah anak perempuannya bernama Cekz Hikmah. Hari ini, tiba-tiba jak Hik membatalkan majlis hari lahir dia sebab... berlaku hal yang pelik dalam vila mereka, Nieja pergi menjenuk Hik, maklum lah BFF la katakan. Nieja melihat air muka ketakutan Hik yang terpancar, terpantul, tertempias dari riak mukanya, Nieja mula risau. Sejak Pakcik Mazeer meninggal Hik sering jatuh sakit. Sebagai BFF Hik, hanya Nieja yang tinggal menjadi tempat lontaran semua masalah yang di hadapi oleh Hik. "Jah, aku betul-betul dengar bunyi dahsyat dari sini", kata Hik sambil membuat muka kerisauan. "Suara ayah... menderita macam sedang diseksa", sambung Hik sambil terkedu-kedu. "Jangan mengarut! Dia kan dah 10 tahun meninggal", jawab Nieja sambil buat-buat muka terkejut. Ketika Hik mengenang semua peristiwa manisnya bersama ayah kesayangannya... Tiba-tiba... Hik terdengar suara ayahnya. Memang jelas kedengaran walaupun perlahan. Hik mengikuti jejak dari mana suara itu datang dan menjumpai lorong bawah tanah dirumahnya itu. Hik dan Nieja bersepakat untuk membongkar misteri suara itu. Mereka pun menuruni tangga yang terdapat disitu. Setelah sampai ke penghujungnya, pencarian mereka hanya sia-sia. "Erk?? Jalan mati ni, xda dapat jalan lagi, mungkin kau salah dengar ni", bisik Nieja untuk memuaskan hati BFFnya itu, Hik "Ndak!!!! Aku betul-betul dengar suara ayah", jawab Hik dengan kompidennya. "Hik, dia dah 10 tahun pergi, mungkin sebab kau terlalu rindukan dia jadi....", belum sempat Nieja menghabiskan perkataannya.. Ada suara ganjil datang dari arah dalam, seperti jalan mati itu tidak berhenti di situ. "Huuuuuuu Huuuu.. wahh.. arghhh..." "Hah!! Memang betul suara pakcik lah", suara kecil dalam hati Nieja. Lalu Nieja pun mencuba mencari arah punca suara itu kemari. Selang beberapa 4 cm, Hik terpijak sesuatu benda dan seterusnya terbuka pintu rahsia. "Oh yeah! Goal!", jerit Hik dengan gembiranya. "Grrrrrr... Errrr.... Eeeeeeeeeee.... " kelihatan seorang lelaki tua yang sedang merangkak dan cuba untuk berdiri. Hikmah dan Nieja terkejut lalu mati. Rupa-rupanya, pakcik Mazeer hidup semula pada hari kematiannya. Tapi jasadnya hidup tanpa Roh." cerita UB lagi kepada pelanggannya yang mengangguk-angguk konon menunjukkan tahap kefahaman mereka. 

Tiba-tiba, kesunyian dipecahkan oleh suara seorang pemuda dari Khell. "Uncle Bobby! Dah berapa lama buka Gerai kat sini?", tanya seorang pelanggannya yang bernama Izwan. "Larhhhh.. soalan bocor mana lagi kau copy paste ni wahai anak muda?", jawab UB. "Uncle dah buka Gerai ni sejak kamu belum tahu mok makan garam lagi, erm.. anak muda, just call my name UB okay, lebih kelihatan muda dan bergaya!", sambung UB. "Larhhh.. orang tua ni.. Nasib kau arh!", dalam hati Izwan. "Ok UB, saya Izwan dari Khell, datang ke Gerai WSB ni pun sebab orang kata UB pandai bercerita, oleh itu, saya dan kawan-kawan saya sedang membuat kajian tentang alam dunia lain ni", kata Izwan. "Worait Wan, UB suka juga ni kena kaji-kaji, macam jadi alien lah pulak", jawab UB sambil menggulung sigup kirainya. "Odie Dalenkkkkkk!!!!!!" ambek order jejaka-jejaka macho di sini niii.. meja 5 okay!", jerit UB kepada anak kesayangannya itu. "Wokay daddy!!!", kedengaran suara c anak manja dari dapur yang sedang sibuk mengambil buku catatan untuk mencatit segala hasil tangkapan suara dari telinganya. "Fuyoooooooooo!!! Awekk cunn tuuuuuu", bisik Aque kepada sahabatnya Sahidzan dan Izwan. Odie tersipu-sipu malu lalu mengambil order 3 orang jejaka kacak tersebut. "Ehem3, wahai pemuda, jangan macam-macam kau lihat anak aku begitu arh!, awas kamurang!", tegas suara UB sambil menghembuskan asap kirai yang disedut sedalam-dalamnya tadi. "Eh? ndak pula ku perasan ni ada beliaunya", kata Aque kepada kawan-kawannya itu. "Pakcik, menurut sumber orang kampung, ada seorang gadis cantik bernama Glay telah ditemui mati di dalam tandas? katanya kejadian ini berlaku, selepas  mendengar cerita pakcik, ermm sungguh berpuaka dan hebat!", kata Sahidzan kepada UB. "Apa pakcik-pakcik? UB bah! UB!!!!!! Cish! anak muda sekarang kurang ajar!, hehe, UB gurau je. gurau-gurau kasar bukan begitu anak muda?", terserlah lawak palui UB. "Oh c Glay, gadis tu, dulu UB nak g meminang, buat bini nombor 4, tapi dia tolak la pulak, kesian c Odie ndak beribu 4, eh? melencong lah pulak. Begini, Glay mungkin penakut, ataupun fobia dengar UB nyer cerita ni, faham-faham la, kalau UB sudah beraksi, kompom Dukun Vizard c penjaat pun kalah. HoHOHoHoHO!!", terang UB sambil membuat aksi seperti ultramen mengalahkan raksasa belalang. Pemuda dari Khell pun mengangguk-angguk kefahaman (padaal binggung).

Pada keesokan harinya di Gerai WSB, kelihatan seorang pemuda sedang mengayuh basikal lusuhnya kearah gerai tersebut sambil ditemani seekor munyit bernama Joe yang terer main gitar. "Assalamualaikum UB!!!!", jerit pemuda itu sambil memberikan salam. "Waalaikumsalam, eh eh! Abang Farid Kamil lerhhhhh!!", salam pemuda itu disambut oleh anak UB c Odie. "Odiee!!, Farid mengenyit2 matanya kearah Odie sambil memPlaying Kiz, Odie lah! My exGF", kata Farid sambil memberi plying kiz lg ke arah Odie. "WOI!!!! Apa kau mau kacau anak dara orang!", jerit UB dari dalam gerai. "Eh Eh! UB, hehehe, manada owh! Itu hanyalan UB jak tu...", Farid membantah. "Mak kau da buat penjaram yang aku mintak tu parid???", UB menagih penjaram yang dijanjikan oleh Ibu c Farid, iaitu Mak Keciq. "Ndak taw, belom mungkin pak", Farid berkata sambil matanya melirik ke arah Odie. "PANGGGG!!!!!!!!!" Kuali di hempas ke arah kepala Farid. "YA AMPUN MAK DATUK KAU KUCHE KUCHE KU TAEK!!!", Farid melatah sambil menari-menari sama munyitnya itu. Anak UB ketawa terbahak-bahak melihat aksi lucu bekas kekasih pujaan hatinya itu. Farid pun beredar untuk pulang kerumah, Padaal, Farid ingin memberi tahu UB bahawa emaknya Mak Keciq sedang sakit tenat dan tidak dapat membuat penjaram lagi, tetapi Farid terlupa sebab kepalanya dihempas oleh kuali.

"Pada suatu hari, ada seorang budak perempuan namanya Khuza. Dia sangat suka main "TOMOGOCHI" apa lagi makan Chuki-Chuki bersama Aemy, kawan sekelasnya. "Kuzz.. Kuzzzzz.. pinjam aku "tomo" mu, singkatan untuk tomogochi", hasrat Aemy ingin meminjam permainan tersebut. "What? No way la, aku mau main ni, ndak lama beranak suda dia ni", kata Khuza yang tidak ingin tomonya dipinjam. "Erm.. ndak apalah kalau itu yang kau mahu", bisik hati Aemy kehampaan. Ketika Khuza dan Aemy pergi ke kantin, Aemy sangat hairan tentang tomonya Khuza yang semakin hari semakin membesar. "Kuz!, Aku hairan ni, apa HACK kau guna untuk membesarkan tomo mu tu, aku lihat, besarnya bukan main", jelas Aemy kebingunggan. "Wahai sahabatku, aku langsung ndakda guna hack ni, pa barangg!", kata Khuza sambil playang-playang tomonya itu. "Ouh, ngatkan ko men hack, jadi? Apa rahsia mu? Ndakkan ko kasi makan Chuki-chuki pula?", tanya Aemy. Tiba-tiba aur wajah Khuza menjadi pucat, "KuzzZZ??? Kenapa kau ni? Astaga! Sakit kaa???", soal Aemy lagi. "Kau mau tau kan apa rahsiaku ni, begini, ni tomo aku bukan beli pun, aku jumpa di siring sungai Padas sebelah kampungku , nah cek mu, ndakda "made in china" kan? Ori bha ni", jelas Khuza sambil menarik nafasnya yang macam kelesuhan. Selang 2 hari, Khuza di sahkan meninggal dunia akibat kekurangan cel darah merah. Aemy sangat terkejut. Aemy ke rumah Khuza untuk mengambil tomo Khuza untuk dijaga. Aemy sangat hairan lagi, tomo Khuza sangat besar dan gemuk. Tiba-tiba, Aemy terlihat sehelai kertas yang terdapat di atas meja Khuza. "Sapa-sapa yang terbaca kertas ini, tolong kamu jangan sentuh tomo itu, tomo itu berbahaya....... " Penulisan dalam kertas itu terhenti begitu sahaja tanpa peleraian. Aemy dengan hasrat yang kuat ingin tahu apabila menyentuh tomo itu lalu telah menyentuh tomo tersebut. "ZAPPPPPPPPPP!!!" Aemy pengsan lalu meninggal dunia pada masa itu juga kerana terkejut syok!. Rupa-rupanya, tomo itu telah dijampi oleh Dukun Vizard, sesiapa yang memelihara sehingga ia besar dan menyentuhnya, maka tomo itu akan menghisap darah c penyentuhnya.", cerita UB lagi kepada pelanggan2nya yang datang bertandang ke Gerai WSB.

Hari suda malam, pelanggan pun sudah tiada, maka UB dan anaknya Odie bersiap-siap untuk mengemaskan semua peralatan gerai. Duit hasil gerai diletakkan kedalam peti keselamatan. "Nak, kau dah ready ka ni untuk pulang???", jerit c bapa kepada anaknya. "Eya bapaku sayang, Odie sudah siap ni, tapi kejap lagi, nak mesej Farid, nak gtau Odie nak pulang", suara c anak yang sedang memicit-micit hp blackberrynya. Setelah selesai gerai di kemas rapi. "DUSHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH! PHIUUUUUUUUUUUUUUUUU!!! ZAPP!!!" gerai WSB ghaib begitu saja. Kejadian semmmartt ini disaksikan oleh seorang pelajar lepasan SPM yang kononnya ingin singgah makan di Gerai WSB. tetapi hajatnya itu di sekat oleh tuhan yang maha kuasa. Pelajar itu kehairanan melihat kejadian yang sangat membinggungkan. "Alhamdulillah, aku tidak termakan di gerai tersebut, padanlah orang jauh pun sanggup datang", bisik dalam hati pelajar lepasan spm tersebut yang bernama Miera.


Gerai WSB ghaib begitu saja, orang kampung selama ini langsung tidak mengetahui asal usul dua beranak itu, rupanya, mereka bukan manusia, tetapi, mereka juga makhluk tuhan. Cerita hantu yang diceritakan oleh UB memang benar-benar berlaku, tetapi bukan di bumi, ianya di tempat mereka.


"Abang Farid, Odie dah nak pergi, dah tiba masanya, Odie dan keluarga berpindah ;)" "wink! wink!"hp 3310 Farid berbunyi.

~THE END~

p/s : minta ampun minta maaf kalau ada salah dan silap. cerita ni ndakda kaitan dengan c hidup dan c mati.

11 comments:

  1. Hahahaha, adei ada2 jak ko ni geng, kreatif owh, i like bertubi-tubi ni cerita! <3<3<3

    ReplyDelete
  2. silakaaaa ! hiburannnnnnnnn dan terhibur i ! wakakakakk ~

    ReplyDelete
  3. azura : hehehe. nah. ilham ku sambil ak nebes ba ni. huhuhu, tp ndak ketantuan.

    odie : hehehe. nah nah nah! yg mana tu arh dia terhibur :P

    ReplyDelete
  4. peerrghh!!misteri alam ghaib bah pulakss..hehe..thumbs up mira walopn aku mati sma c nija..kehkeh

    ReplyDelete
  5. adei..kin takut eh! ...rupanya rogon..ahahaha

    ReplyDelete
  6. cerita kejam!!hahahaha

    tapi semat la tu meses!SUPERB!!hoho

    ReplyDelete
  7. tragis jga suma urg mati.? kekekeke.. mantap2.. wink3*

    ReplyDelete
  8. Adei naa..Aku ingat aku plg awal disebut jd heroin..rupanya aku mati pl awal...aiyak!

    Btw, I like it!! Yeeha!! {dancing} ehehe.

    ReplyDelete
  9. kak hik : tQ kak :) yeah. sikit jak yang terselamat. ak mok bt kita mati semua. hehehe :)

    Ed : hahaha. rogon dari ntah mana dtg. ;)

    Farid : manada kejam. heehhhe perasaan mu seja tu. :P

    Lee : ndak semua juga baaaaaa :D

    Kak Ju : Hehehe :) kira Heroin la ba tu.. plg awal tpikir nama mu XD

    ReplyDelete
  10. Salam...

    Dui, seram eh.. Tapi, pa misteri kematian cik Glay tu kunu? Mati terkejut.. XD

    ReplyDelete
  11. samizul : astaga! yaahh!! bab sana ada jalan crita aku lupa taruk! hahahah.. pndai jga kau ahh.. prasan juga. etssssss.. adei~~

    ReplyDelete

Kumin-Kumin! Jum jum!

Clik HERE to FOLLOW!

Butang follower
Open Cbox
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...